Vibrationsplatta! Nyhet på  gymmet!
Vad är en vibrationsplatta för något?
Det är ett innovativt träningsredskap som har blivit allt mer populärt de senaste 10-20 åren och träningsformen kallas för vibrationsträning. En vibrationsplatta kan även kallas för vibrationsmaskin.
Vibrationsträning uppkom i Ryssland på 60-talet för att minska den negativa påverkan av tyngdlöshet i rymden. Detta gav bra effekter och träningen spred sig även till elitatleter i Ryssland. Så småningom sipprade denna “hemliga” träningsform ut till resten av världen och på 90-talet lanserades den första kommersiella vibrationsplattan av den italienska professorn Carmelo Bosco.
Fördelar med en vibrationsplatta
Det är fortfarande ett relativt okänt träningsredskap och många tror att det bara är “bluff och båg” och något som säljs på TV-shop. Så är dock inte fallet. Det finns idag många studier på vibrationsplattor och de flesta visar på en liknande effekt som vanlig konventionell träning eller ännu bättre. Många studier pekar mot att en vibrationsplatta ger mer effektiv träning.
Nedanför är en punktlista med de största fördelarna med en vibrationsmaskin:
·        Den ger mer intensiv och effektiv träning av kroppen tack vare det höga antal kontraktioner musklerna måste göra när plattan vibrerar. Detta utnyttjar många elitidrottare som har begränsat med tid för vissa övningar. Men även hobbytränaren kan dra fördel av detta för att spara tid i vardagen. Tycker du att vanlig träning som till exempel styrketräning är långtråkigt kan du göra liknande övningar på en vibrationsplatta och mer än halvera träningstiden.
·        Det är ett mycket bra redskap vid rehabilitering. En vibrationsmaskin ökar blodflödet vilket förbättrar syretillförsel och underlättar läkning av skador och inflammerade områden.
·        Folk som har svårt att träna vanlig träning kan enkelt använda en vibrationsplatta. Till exempel folk med nedsatt rörlighet, antingen permanent eller tillfällig, folk som lider av grav övervikt och folk med andra funktionshinder.

·        En vibrationsplatta ger varierad träning och aktiverar en större andel av musklerna. Om du alltid tränar på samma sätt är det definitivt fördelaktigt med variation!
·        Vibrationsplattor är relativt billiga att köpa och man kan ha dom i hemmet för att underlätta träningen. Perfekt för dig som har det svårt med motivation att gå till gymmet.
·        De kan även användas till effektiv massage för att få bort spänningar i ömma muskler med mera.
 
Hur använder man en vibrationsplatta?
Det finns väldigt många olika sätt att använda en vibrationsplatta på. En grundregel är dock att man inte ska använda den lika länge som man hade tränat ett vanligt pass.
Grundprincipen är helt enkelt att du står på plattan och gör någon form av övning eller rörelse. Det kan till exempel vara enbensknäböj, utfallssteg, situps eller armhävningar med händerna på plattan. När du gör dessa övningar på vibrationsplattan så kommer muskelfibrerna aktiveras extra mycket på grund av att plattan vibrerar.
Eftersom träningen med plattan blir mycket mer intensiv jämfört med vanlig träning bör man begränsa antalet pass per vecka och dess längd. En lagom träningsmängd på vibrationsplattan är cirka 10 minuter 3 gånger i veckan till att börja med. Sedan kan man
successivt öka till 20 minuters träning 3 gånger i veckan.
Även om en vibrationsmaskin ger riktigt effektiv och varierad träning bör man kombinera den med vanlig träning också. Speciellt konditionsträning eftersom man inte tränar upp uthållighet och flås lika bra på en vibrationsplatta.
Vad säger forskningen?
Det finns en del studier på vibrationsträning och inga av dem visar på negativa biverkningar eller skaderisk. Många visar istället på positiva effekter. Följande studier visar på positiva effekter vid träning med en vibrationsmaskin . Man bränner även mer kalorier vid träning och kan minska träningsvärk.
Det finns även vissa studier som visar på en positiv effekt för personer med cerebral pares (CP) skada. Det verkar även vara positivt med vibrationsträning för äldre, så de kan upprätthålla bra balans och minska risken för benbrott.